قند پارسی.

فرهنگ و ادب
آخرین مطالب
آخرین نظرات

دوغ و دوشاب یکی است.

چهارشنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۴۸ ب.ظ

لطفاً به ادامۀ مطلب رجوع کنید.

وقتی به زحمات افراد توجه نشود و خوب و بد در یک کفه ترازو قرار بگیرد، از این ضرب‌المثل استفاده می‌کنند که به این معناست که خوب و بد هیچ فرقی با یکدیگر ندارند و به یک چشم و البته ناعادلانه نگاه می‌شوند.

 

می گویند که دوغ که متفرع از ماست است و پس از گرفتن کره از ماست باقی می‌ماند در محیط گله‌داری بیشتر به مصرف تغذیه سگان گله می‌رسید. اما دوشاب ماده‌ای شیرین است که با پختن انگور به دست می‌آید.

 

اما وجه تناسب دوغ و دوشاب و توجه به اهمیت یکی بر دیگری را باید در این امر جستجو کرد که بنا به تحقیقات انجام‌شده، طبقه حشم‌دار و گله‌دار برای دوغ که کره آن گرفته شده، ارزش و اهمیتی قابل نبوده‌اند و غالباً آن را به دور می‌ریختند.

 

دوشاب اما برای آن‌ها بدون تردید عزت و اهمیت بیشتر داشت و هرگز دوغ بی‌خاصیت در نزد لرها نمی‌توانست جای دوشاب را بگیرد

 

به طور کلی طبقه حشم‌دار، دوشاب را به سبب شیرینی و حلاوتش دوست دارند زیرا علاوه بر آنکه ذائقه را شیرین می‌کند در سرمای سخت زمستان در کوهستان‌ها بر میزان کالری بدن می‌افزاید.

نقل از باشگاه خبرنگاران

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۰۵
م.ر م.س

نظرات  (۱)

ممنون . امروز یک بطری آب سفید را به اسم دوغ ، فلان قدر می خریم . در گذشته چوپانان و عشایر با جدا کردن کره ، دوغ را که لابد خریدار و قیمتی نداشت دور می ریختند . شاید همان ها یا فرزندانشان که الآن شهرنشین شده اند طعم آن دوغ ها را به یاد می آورند و حسرت صدای زنگولۀ گوسفندانشان را می خورند و گاهی در رؤیاهایشان با صدای زنگولۀ گوسفندان
از خواب می پرند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">