قند پارسی.

فرهنگ و ادب
آخرین مطالب
آخرین نظرات

۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

به نام خدا و به یاد نام نامی علی (ع)

جناب «رامبد جوان » سلام

بی شک برنامۀ « خندوانه » یکی از پربیننده ترین برنامه هایی است که در صدا و سیما تولید شده است و این پربینندگی می طلبد که در تهیّۀ سوژه ها دقت بیشتری شود. بنابراین جا دارد و باید در انتخاب موضوعاتی که به شکل کمدی از سوی میهمانان برنامه اجرا می شود دقت لازم صورت گیرد.

می دانیم کارشناسان آموزشی ، ارتباطات ، جامعه شناسان و روان شناسان اعتقاد دارند برنامه های تصویری تأثیری مستقیم بر بیننده می گذارد تا جایی که قدرت های بزرگ جهانی نیز با این ابزار برای پیشبرد اهداف و ترویج فرهنگ خویش بهره می برند.

اخیراً در برنامۀ شما ، میهمان برنامه ، با آب وتاب ، خاطرۀ تقلب کردن خویش را در دبیرستان و بعداً دانشگاه نقل فرمودند. نحوۀ اجرای ایشان و محیطی که در آن ، برنامه اجرا می شود لابد باعث خندۀ حاضرین شده است امّا چیزی که به آن توجّه نشده امر زشت و ناپسند « تقلّب » است که تبلیغ و ترویج شده است . کار ناپسندی که امروزه به فراوانی در محیط های آموزشی صورت می گیرد و گویی بی زحمت مدرک گرفتن ، حقِّ ناحقِّ مسلّم و غیرقابل انکار گروهی از افراد جامعۀ ما شده است.

من نمی دانم ایشان با بیان این خاطره قصد داشتند خود را بسیار زرنگ معرفی کنند یا مراقبین و استاد خود را بسیار چلمن و بی دست و پا ؟ ولی این را می دانم که با پخش این برنامه نه تنها مسئولین بازبینی پخش صداوسیما هیچ ایرادی بر آن نگرفتند بلکه دو وزارت خانۀ عریض و طویل « آموزش و پرورش » و « علوم » نیز هیچ واکنشی نشان ندادند و صد البته مدّعی العموم نیز در این گونه موارد وجود خارجی ندارد.

ای کاش دوستانی که مسئول ساخت برنامه هستند در انتخاب سوژه ها و نحوۀ برخورد با مردم و میهمانان دقّت بیشتری کنند تا به بهانۀ سوژه های نادر ، فرهنگ ملّی ما زیر سؤال نرود و ناحق ، حق جلوه گر نشود!

متأسّفانه امروزه خلاف جهت شنا کردن « مد » شده است و برای مشهور شدن ، کافی است در هر زمینه ای با دیگران متفاوت باشیم ؛ مثلاً  از مواردی که خیلی مد شده است «حقوق حیوانات »، « محیط زیست» و به ویژه هوادار« حقوق زنان » شدن –که جایگاهی خاص دارد- در حالی که بلانسبت بسیاری از این بزرگواران ، بعضی از این افراد – که گرم تر از دیگران نیز هستند ، هنوز با کمربند همسرانشان را کتک می زنند !

جناب جوان نمی دانم چه اصراری است که برای متفاوت شدن ، باید کارهای عجیب کرد ؛ در جایی زرشک را به میهمان برنامه می دهند ، در جای دیگر در « روز گرامی پزشک » عکس ابوعلی سینا را وارونه منتشر می کنند و ... آیا وقت آن نشده است که برای متفاوت نشان دادن خود از نظر علمی ، هنری ، فرهنگی و ... واقعاً متفاوت باشیم ؟

در پایان پیامی را از « تلگرام » برایتان درج می کنم و اگر چه صددرصد با آن موافق نیستم ولی زبان حال نه اندک که بسیاری از افراد جامعۀ ما است .

مراحل روشنفکری در اروپا

مراحل روشنفکری در ایران

1- تحصیلات عالیه

2- مدارک معتبر

3- مطالعات گسترده

4- اطّلاعات عمومی بسیار بالا

5- جامعه شناسی

6- نوشتن کتاب

7- نوشتن مقاله

8- نظریه های تأیید شده

9- سفر به نقاط مختلف دنیا

10- شخصیّت و انسانیّت بالا

11- احترام به تمامی مذاهب و عقاید

1- کشیدن سیگار و خوردن قهوه ( که البته قهوه را «کافی » می گویند . )

2- مخالفت با دین و مذهب و آیین ها و رسومات ملّی

3- خواندن جملاتی چند از نیچه و ...

4- موسیقی خارجی گوش دادن

5- سفرهای مکرر به تایلند

6- نگهداری از سگ و گربه و آن را به اندازۀ فرزند دوست داشتن

7- مخالفت با چیزی که بقیه موافقند

8- موافقت با چیزی که بقیه مخالفند

جناب « جوان » ، امیدوارم با نشر این دل نوشته موجبات ناراحتی شما و دیگران را فراهم نکرده باشم و از خداوند برایتان و همۀ مردم شریف ایران آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون دارم. مانا باشید!

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۵ ، ۲۳:۰۵
م.ر م.س

ازحسن بصری پرسیدند : ای شیخ ، دل های ما خفته است که سخن تو در دل های ما اثر نمی کند ، چه کنیم ؟ گفت :« کاش که خفته بود ، که گر خفته را بجنبانی بیدار شود ؛ دل های شما مرده است که هر قدر می جنبانی اش بیدار نمی گردد!»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۵ ، ۰۰:۰۹
م.ر م.س

     امشب سر هر کوچه خدا هست      مردم شهر بکوشید و بپوشید و برقصید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۵ ، ۲۳:۵۸
م.ر م.س

از بامداد ،روی تو دیدن حیات ماست     امروز روی خوب تو یارب چه دلرباست

روی زمین چو نور بگیرد ز ماه  تو     گویی هزار زهره و خورشید بر سماست

حضرت مولانا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۵ ، ۲۳:۵۵
م.ر م.س

کاش پیرتر بودم مثل ریشه ها / یا خیلی جوانتر مثل شاخه ها / اینجا که من ایستاده ام / میانه است / فقط تبر می خورم !

خانم مینو نصراللهی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۵ ، ۲۳:۳۸
م.ر م.س

چه غریبانه / تشییع می شود شهریور / بر روی دست های بی رمق پاییز / بیچاره / دلش را به مهر خوش کرده بود !

شاعر ؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۵ ، ۲۳:۳۷
م.ر م.س

     مهر آرام آرام جا پای شهریور می گذارد ، فصلی نو بر تاریخ زمان ورق می خورد و اقتدار رنگارنگ ترین فصل را بر گوش طبیعت جار می زند.

     پاییز نه فصل بی حاصلی ها که فصل رنگ ها و فصل کوچیدن هاست ؛ فصلی که هر روزش به صدها رنگ جلوه گر است و صدای کوچیدن ها بر گسترۀ هستی ، با آهنگِ جویباریِ ضربانِ باران در هم می آمیزد و آن را فصلی نو ، ناب و ناهمگون در عین همگونی معرفی می کند.

     پاییز « پادشاه فصل »هاست . فصلی که شوق آمدنش ، ذوق را جلا می دهد و در کمال ناباوری چه می شکفد هر ذوقی دراین فصل زرد و بی برگی.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۵ ، ۲۳:۳۵
م.ر م.س