قند پارسی.

فرهنگ و ادب
آخرین مطالب
آخرین نظرات

حکایت های جالب و واقعی 2

سه شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۰۴ ب.ظ

خرافه پرستی

     تقی خان به بازار لاهیجان می رود و « به ای»  بسیار بزرگ را که میوه فروش از سردر مغازه اش آویخته بود می بیند و

 از میوه فروش آن را می خرد و در حالی که آن را می بویید و در دست گرفته بود به شیخانبر می آید . او با همین وضع برای سرکشی به کارگران باغ چای به سمت دامون ( دامنه ی کوه ) می رود و نزدیکی یکی از باغ هایش متوجه می شود « به » را با خودش آورده ؛ از آن جا که دلش نمی آمد به را نشان مادرش نداده به این زودی ببرد و نیز با توجه به  تعداد زیاد کارگران بریدن آن فایده ای نداشت ؛ برای آن که دل کارگران آن را نخواهد ، به را زیر یکی از بوته های چای پنهان می کند و وارد باغش می شود و بعد از سلام و خدا قوت و سرکشی، به پایین کوه می آید و به قهوه خانه می رود .

       هنگام ظهر غوغایی در روستا برپا می شود و مردم به سمت خانه ی تقی خان می دوند و موسی کوله بار کش را(1) در حالی که فریاد می زد و گاه خود را به غش ، دور می کنند؛ موسی با فریاد بارها می گفت : داشتم وروره را از دامون پایین می آوردم که فرشته ای ظاهر شد و گفت : « موسی ؛ بیا این به را بگیر ! ( موسی بیه ای توج هگیر)»  مردم برای گرفتن تکه ای از این میوه ی بهشتی به دست و پای موسی افتادند ؛یکی فرزند مریضش را آورد دیگری مادرش علیلش را کول گرفت و آورد تا از میوه ی بهشتی بخورند شفا یابند؛ خلاصه بسیاری از مردم دوان دوان و بر سر و سینه زنان آمدند .

      تقی خان که به سمت منزلش می آمد با دیدن جمعیت بر سرعت گام هایش می افزاید و خود را به خانه می رساند و جویای موضوع می شود . موسی فریاد  می زند ارباب جان و موضوع را برای ارباب می گوید و تقی خان می گوید « پدر سوخته ی حمال این به مال من بود و ... »

    تقی خان موقع بازگشت از باغ یادش می رود به را بردارد و موسی کول بارکش ، هنگام پایین آوردن چای وقتی برای استراحت وروره را بر زمین می گذارد و بر زمین می نشیند دستش زیر بوته چای به چیزی برخورد می کند که همان به تقی خان بود و بعد هم بقیه ی ماجرا.

1-      کارگری که زنبیل های بزرگ چای (وروره ) را از دامنه ی کوه به کارخانه می برد.


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۲
م.ر م.س

نظرات  (۱)

عالی بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">