قند پارسی.

فرهنگ و ادب
آخرین مطالب
آخرین نظرات

نبوغ سرودن

جمعه, ۴ فروردين ۱۳۹۶، ۱۰:۰۰ ب.ظ

اگر در گذشته یا در غزل جوانان امروز، جدولِ ضرب را تنگنایِ قافیه و ردیف و تنگنای وزن، ایجاد می کرد، حالا دیگر، کوچک ترین تنگنایی وجود ندارد. کافی است بر اساس موازین زبان شناسی، مدار خانوادگیِ کلمات را قبلا بشناسید و هی ترکیب کنید: خانواده{  لحظه، دقیقه، ثانیه و ساعت } را با خانواده { میخ، چکش، زنجیر و...} قاطی کنید و استعاره هایی از نوع میخ لحظه ها / چکش دقیقه ها / زنجیر ثانیه ها / و... بسازید و باز برگردید به اول قضیه: میخ دقیقه/ چکش ثانیه/ زنجیر لحظه و... الی غیر النهایة.

.

میلیون ها استعاره و مجاز از این دست بیافرینید، ولی سرانجام یک میلیارد استعاره بدیع و نو آیین که ساختید ارزش همگی آنها، بر روی هم به اندازه این شعر بی استعاره و بی مجاز #حافظ نخواهد بود که:


حالیا مصلحت وقت در آن می بینم

که کشم رخت به میخانه و خوش بنشینم


می بینید که نبوغ چیزی است که جدول ندارد و قابل پیش بینی نیست. ما آدم های معمولی، بعد از اندیشه بسیار، گوشه ای از هزاران گوشه کار نوابغ را برای خودمان کشف می کنیم، و تصور می کنیم تمامِ قضیه در همان نقطه است و کیمیای کار را آموخته ایم.سعی می کنیم آن گوشه را، به صورت جدول ضرب تا بی نهایت ادامه دهیم و حاصلش همین شعرهای منثور و مدرن موجود در مطبوعات است و نیز غزل هایی انباشته از استعاره ها و مجاز های نو آیین که صد هزارش به یک مصرع حافظ نمی ارزد.

.

گاهی آدم های بیمار گونه ای از نوعِ خودمان هم پیدا می شوند و به این کشکول های موزون و ناموزون استعاره های جدولی و تصادفی، نامِ «شعرِ مدرن» یا « غزلِ نو » و «غزلِ نیمایی» می دهند؛ حال آن که نو بودن و نیمایی بودن، هیچ ربطی به این استعاره های لوس و جدولی ندارد...



محمد رضا شفیعی کدکنی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۰۴
م.ر م.س

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">