قند پارسی.

فرهنگ و ادب
آخرین مطالب
آخرین نظرات

به یاد سیمین بانوی غزل ایران

پنجشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۶، ۰۱:۲۳ ق.ظ

۲۸ تیر، زادروز بانوی غزل پارسی گرامی باد.


سیمین خلیلی معروف به سیمین بـِهبهانی (زادهٔ ۲۸ تیر ۱۳۰۶ تهران - درگذشتهٔ ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ تهران)، نویسنده و غزل‌سرای معاصر ایرانی و از بنیان‌گذاران کانون نویسندگان ایران بود.


 سیمین بهبهانی در طول زندگی‌اش بیش از ۶۰۰ غزل سرود که در ۲۰ کتاب منتشر شده‌اند. شعرهای سیمین بهبهانی موضوعاتی هم‌چون عشق به وطن، زلزله، انقلاب، جنگ، فقر، تن‌فروشی، آزادی بیان و حقوق برابر برای زنان را در بر می‌گیرند.

........


ای رفته ز دل، رفته ز بر، رفته ز خاطر

بر من منگر، تاب نگاه تو ندارم


بر من منگر، زانکه به جز تلخی اندوه

در خاطر از آن چشم سیاه تو ندارم


ای رفته ز دل، راست بگو! بهر چه امشب

با خاطره ها آمده ای باز به سویم؟


گر آمده ای از پی آن دلبر دلخواه

من او نیم، او مرده و من سایه اویم


من او نیم، آخر دل من سرد و سیاه است

او در دل سودازده از عشق شرر داشت


او در همه جا، با همه کس، در همه احوال

سودای تو را ای بت بی مهر! به سر داشت

....

زن ، بام نیست 

تا برای هواخوری به سراغش بروی

آسمان است پرواز را بیاموز 

 

 سیگار نیست 

 که بکشی و تمامش کنی 

 اکسیژن است او را نفس بکش 

 

روزنامه نیست که بخوانی و

روی نیمکتی جا بگذاری 

کتاب است او را زندگی کن 

 

 او یک «زن» است اگر میتوانی «مرد» باش.

 ..........

جهانیان همه گر تشنگان خون منند



چه باک زان همه دشمن؟ چو دوستدار تویی



🌹 🌹🌹

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۲۹
م.ر م.س

نظرات  (۱)

۲۹ تیر ۹۶ ، ۰۱:۲۴ خانه سلامتی
شاعر خوبی بودن 
پاسخ:
سلام البته این گونه است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">